Monday, April 19, 2010

Azam Yang Belum Terlaksana...

Pada awal tahun..atau sebelum tahun berikutnya bermula..
maka......soalan yang acapkali kedengaran ialah...'apa azam tahun baru'?

ini mungkin sudah menjadi satu budaya...dan memasang niat dan harapan pada setiap permulaan tahun yang baru...adalah sesuatu baik bagi merancanakan apa yang akan dilakukan pada tahun tersebut...sekarang...4 bulan pertama sudah dilalui..bakal masuk bulan kelima dalam beberapa hari lagi..maka..persoalanya kini...sudah tercapaikah azam yang kita citakan di awal tahun?sudah separuh?atau masih belum lagi menemukan titik permulaan nya?

saya ajukan persoalan ini pada diri saya...saya berfikir sejenak...apa yang saya citakan...belum lagi terlaksana..makanya...titik permulaan itu masih tiada...atau masih belum ditemukan...

Di bilik yang separuh dindingnya dipenuhi cermin itu..saya temukan titik permulaan yang samar...yang masih belum pasti...tapi sudah menjadi keinginan yang lama...rasa yang terpendam...dan bakat yang terpendam lama...lalu diambil keputusan yang mengubah hidup saya buat selamanya...untuk menyertai teater kolej...teater ini masih baru...tapi berlakon itu..sudah pernah sebelum ini..saya juga tidak pasti dengan keputusan ini..kerana memikirkan soal komitmen pelajaran yang menjadi tunjang utama kenapa dan mengapa saya menempatkat diri di universiti tersebut...

dari titik permulaan yang samar itu...
saya temukan konflik..saya temukan kecelaruan...dan saya temukan 'diri' dan 'wajah' yang baru...benar..titik itu titik yang mula menyongsangkan...saya bukan lagi yang lama..seperti..menjadi sesuatu yang lain...yang bukan saya yang dulu...

maka...ada yang menangis kerana saya..ada yang kecewa kerana saya...ada juga yang marah dengan saya...ada juga yang memulaukan...

ilmu fizika itu semakin jauh..malah hanya menghiasi meja sahaja...hanya sekadar pemenuh ruang di meja itu...tanpa diusik...entah bagaimana keadaanya sekarang...sudah setebal mana habuknya...

semuanya menimbulkan kelecaruan..
dan memaksa saya untuk berehat sebentar dari titik samar itu...dan meja yang dihiasi ilmu2 fizika itu...dan katil kolej..dan dewan kuliah...dan tugasan2..memaksa saya berundur..ke tempat asal..ke syurga..ke rumah saya...

disini kelihatan tidak ada bezanya...

maka titik permulaan itu dimana??
masih menjadi persoalan...

saya yakin..titik permulaan itu akan saya temukan...
masa yang pantas berlalu itu..
yang menentukan sejauh mana saya mampu berfikir secara pantas...
dalam mencari titik yang dicari...

No comments:

Post a Comment